درمان جوش صورت
نوشته شده توسط : nobody

جوش صورت چیست؟

جوش صورت یک بیماری شایع پوستی است که در آن منافذ پوست توسط مو، سبوم (یک ماده روغنی)، باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شوند. این انسدادها باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سر سفید، ندول‌ها و سایر انواع جوش‌ها می‌شوند. اگر جوش دارید، بدانید که تنها نیستید. این شایع ترین بیماری پوستی است که مردم به آن تجربه می‌کنند.

تخمین زده شده است که 80 درصد افراد از 11 تا 30 سال حداقل نوع خفیف جوش را تجربه می‌کنند و اکثر افراد در برخی از دوره‌های زندگی خود تحت تأثیر آن قرار دارند. اگرچه این مسئله عمدتا نوجوانان و جوانان مبتلا به تغییرات هورمونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما بسیاری از افراد با جوش صورت از 20، 30 سالگی و بیشتر با آن مبارزه می‌کنند. حتی بعضی‌ها برای اولین بار در بزرگسالی دچار آکنه می‌شوند.

صورت، پیشانی، قفسه سینه، شانه‌ها و قسمت فوقانی کمر شایع‌ترین قسمت‌هایی از بدن است که ممکن است دچار جوش شوند. غدد روغنی در سراسر بدن وجود دارند، اما مکان‌هایی هستند که بیشترین تعداد را دارند. بهترین راه برای درمان جوش صورت بستگی به شدت آن دارد. جوش می‌تواند خفیف (چند جوش گاه به گاه) متوسط (پاپول‌های التهابی) یا شدید (گره و کیست) باشد.

انواع مختلف جوش صورت

جوش صورت می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد که عبارتند از:

  • جوش‌های سرسیاه: برجستگی‌های باز روی پوست که پر از چربی اضافی و پوست مرده هستند. به نظر می‌رسد که این گودال‌ها رسوب کرده اند، اما لکه‌های تیره در واقع به خاطر انعکاس نور نامنظم در فولیکول مسدود شده ایجاد می‌شود.
  • جوش‌های سر سفید: برجستگی‌هایی که در اثر چربی و پوست مرده بسته می‌مانند.
  • پاپول یا دانه سفت: برجستگی‌های کوچک قرمز یا صورتی رنگ که ملتهب می‌شوند.
  • جوش چرکی: جوش‌های حاوی چرک هستند. به نظر می‌رسد مانند جوش‌های سر سفید هستند که توسط حلقه‌های قرمز احاطه شده اند. در صورت برداشتن یا خراشیده شدن می‌توانند باعث ایجاد زخم شوند.
  • آکنه قارچی: این نوع وقتی ایجاد می‌شود که بیش از حد مخمر در فولیکول‌های مو ایجاد شود. ممکن است دچار خارش و التهاب شوید.
  • گره‌ها: جوش‌های جامدی که در عمق پوست ایجاد می‌شوند. آن‌ها بزرگ و دردناک هستند.
  • کیست: جوش‌های چرکی هستند که می‌توانند باعث ایجاد زخم شوند.

همه این اشکال جوش می‌توانند بر عزت نفس فرد تأثیر بگذارند. بهتر است زودتر از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود کمک بگیرید تا بتوانند در تعیین بهترین گزینه‌های درمانی کمک کنند.

منافذ را باز کنید

ویزیت‌های گاه به گاه به متخصص زیبایی که متخصص از بین بردن بی خطر جوش‌های سر سیاه در هنگام صورت است می‌تواند سودمند باشد.

پاکسازی پوست  و مراقبت از پوست

اگر با جوش درگیر بوده اید احتمالاً تاکنون مطالب مختلفی را سایت‌ها و مجلات برای درمان جوش صورت خوانده باشید که یک محصول جادویی یا رژیم عذایی خاصی را برای از میان بردن جوش‌ها به شما پیشنهاد می‌کند، اما باید توجه داشته باشید که از لحاظ علمی چنین چیزی برای عموم افراد وجود ندارد و جوش‌ها با اشخاص مبتلا و موقعیت‌های مختلف افراد مرتبط هستند؛ بنابراین تا می‌توان باید در خصوص مسائل مربوط به مراقبت از پوست حساس بود. در این خصوص راه‌های ساده‌ای وجود دارد که می تواند پوست شما را سالم و پاک نگه دارد.

استفاده از پاک کننده‌های ملایم: شستشو یک یا دو بار در روز با یک نوار تمیز کننده مرطوب یا مایع باعث تمیز شدن پوست می‌شود و حساسیت و تحریک پوستی را به حداقل می‌رساند.

استفاده از پاک کننده‌ها و ماسک‌های لایه برداری: انواع اسکراب‌های خفیف، لایه بردار‌ها و ماسک‌ها می‌تواند کمک کننده باشند. این محصولات ممکن است حاوی اسید سالیسیلیک باشند که آن را به یک عامل لایه برداری بسیار ملایم تبدیل می‌کند. این محصولات لایه بیرونی پوست را از بین می‌برند و بدین ترتیب منافذ را باز می‌کنند. محصولاتی که حاوی اسید‌های گلیکولیک یا آلفا هیدروکسی نیز هستند، اکسلفیپیت‌های پوست را نرم می‌کنند.

رتینول: این ماده مشتق از ویتامین A می‌تواند به تقویت لایه برداری پوست کمک کند، اما نباید آن را با داروی Retin-A اشتباه گرفت.

کاهش باکتری‌ها

پاک کننده‌های ضد باکتریایی: محبوب‌ترین ماده در پاک کننده‌های ضد باکتری بدون نسخه، بنزوئیل پراکسید است.

پاک کننده‌های موضعی (خارجی): پاک کننده‌های ضد باکتریایی به شکل ژل، کرم و لوسیون‌هایی که در ناحیه آسیب دیده اعمال می‌شوند را نیز می‌توان مورد استفاده قرار داد. ترکیبات فعال این مواد که باکتری‌های سطحی را از بین می‌برند شامل بنزوئیل پراکسید، گوگرد و رزورسینول است. اما توجه داشته باشید که خیلی نباید فریب محصولات گران قیمتی شوید که در رسانه تبلیغ می‌شوند، چرا که گاه نمونه‌های بسیار ارزان‌تر و حتی قوی‌تر آن را در داروخانه‌ها بیابید.

بنزوئیل پراکسید در تعداد کمی از افراد باعث سوزش پوست و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود که به محض قطع مصرف این محصول از بین می‌رود. به خاطر داشته باشید که بنزوئیل پراکسید یک سفیدکننده است، بنابراین اجازه ندهید محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید با پارچه‌ها در تماس باشند.

چربی‌های اضافی را کاهش دهید‌

نمی‌توان جلوی تولید غدد چربی را گرفت. حتی ایزوترتینوئین نیز فقط برای مدتی غده‌های چربی را کند می‌کند و پس از قطع آن، مجدداً فعالیت طبیعی خود را از سر می‌گیرند. با این حال هنوز هم می‌توان از چربی موجود در سطح پوست خلاص شد و ظاهر درخشنده آن را کاهش داد:

۱. برای از بین بردن چربی می‌توانید از یک قابض / تونر ملایم استفاده کنید. (بسیاری از مواد را می‌توان از داروخانه‌ها و همچنین و یا فروشگاه‌های معتبر محصولات آرایشی تهیه کرد.)

۲. محصولاتی که حاوی اسید گلیکولیک یا یکی دیگر از اسید‌های هیدروکسی آلفا هستند نیز با ایجاد لایه برداری در لایه سطحی پوست، در پاکسازی چربی پوست بسیار مفید هستند.

۳. ماسک‌های حاوی گوگرد و سایر مواد تشکیل دهنده‌ای از این قبیل، روغن صورت را بیرون می‌کشند.

۴. پد‌های ضد باکتریایی حاوی بنزوئیل پراکسید نیز می‌توانند به از بین بردن چربی اضافی پوست کمک کنند.





:: برچسب‌ها: درمان جوش صورت ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: